Valenciaanse hamburger

Hola a todos! En veel verder dan dat reikt mijn Spaans niet – no Espagnol for me! Wie Spanje zegt, zegt ook meteen tapas! Tapas in Spanje zijn net zoals de frietjes van België. Wij willen elke week onze portie vriendjes, euhm frietjes, en de Spanjaarden hun ‘dekseltjes’ (dat is de letterlijke vertaling van tapas). In Valencia – Spanje in het algemeen, denk ik – vind je de ene tapasbar na de andere: Tapas suficiente! Net zoals je bij ons duizenden en duizenden en duizenden frituren vindt: fritten everywhere. Back to the tapas. Ik ben vooral fan van ‘een stikske keis en ewa vlies’, maar met een bordje gefrituurde inktvisjes ben ik ook blij of met guacamole of met pan con tomate of…
Maar mijn citytripje naar Valencia bracht me Spaanse hamburgerinspiratie! 

Boodschappenlijstje voor 4 hamburguesas de pollo: 4 kippenburgers – 4 (grote) pistolets – 6 sneetjes Serranoham – 100g Manchego – 2 rijpe avocado’s – 3el citroensap – 1el olijfolie – 1 tomaat – sla – peper & zout Valenciahamburger

Leg 3 sneetjes Serranoham op de bakplaat en zet een paar minuutjes onder de grill tot ze helemaal krokant zijn. Vervolgens doe je wat olijfolie in de pan en bak je de kippenburgers. Ondertussen prak je de avocado’s en breng je de guacamole op smaak met: citroensap, olijfolie, crunchy Serranoham, een handvol geraspte kaas en peper. Was de sla schoon en snij de tomaat in schijfjes. Zijn de pistolets niet meer zo krokant? Dan kan je ze nog altijd doormidden snijden en een paar minuutjes grillen in de oven. Bestrijk de onderkant van het broodje met de – naar mijn mening muy bueno – guacamole en dan kan het bouwen beginnen! Eerst wat sla en dan een half sneetje (niet-krokante) Serranoham. Next, de burger, enkele schijfjes Manchego en last but not least: una rodaja de tomate. 

Nog extra goed nieuws, want het wonder is geschied: mi querida hermana (mijn lieve zus) vond het superlekker! Dé verbazing van het weekend!

With (food)love,
Lady Lekker

Geef een reactie

