Quiche met prei, geitenkaas en Parmaham

Naar mijn mening zou er een quiche-wet moeten bestaan die de bevolking (van over de hele wereld) verplicht om per maand minstens één keer quiche op het menu te zetten. Of wacht, nog beter: elke tweede vrijdag van de maand staat gelijk aan internationale quiche-dag. Misschien moet ik maar eens werk maken van een politieke carrière en voor mezelf een ‘foodie’-ministerpostje scheppen. In mijn ideale wereld zouden mensen mij begroeten met de woorden: “Hey Lady Lekker, you’re the Quiche-est (spreek uit als: ki-sji-hest) of them all!”, en vervolgens bieden ze mij een bongobon uit de categorie ‘eten & drinken’ aan. Logisch.

Ik hunker toch wel naar de lente, maar vandaag (friday the 13th) was een zonnig winterdagje. Ge-wel-dig om die zonnestraaltjes op mijn ‘pale face’ te voelen. Stel je voor wat het zal geven om mijn melkflessen nog eens bloot te stellen aan de eerste echte lentedag. Mijn benen zullen het zonlicht weerkaatsen. Back to the essentie van de blog: eten. Daarom heb ik gekozen voor een lentequiche met prei, geitenkaas en Parmaham.

Kopieer deze ingrediëntenlijst (voor 4 personen) en haast je zo snel mogelijk naar de winkel:

  • 1 vel kruimeldeeg
  •  300g prei
  • een klontje boter
  • 3 eieren
  • 2dl room
  • 150g geitenkaas
  • 6 plakjes Parmaham
  • nootmuskaat
  • peper & zout

Bak het kruimeldeeg een halfuurtje in een voorverwarmde oven van 190°. Lentequiche met prei, geitenkaas & ParmahamSpoel de prei schoon en stoof de preiblokjes met een klontje boter gedurende 10 minuten. Als de prei zacht is, kruid je af met nootmuskaat, peper en zout.Verkruimel 100g geitenkaas (en de overige 50g schik je in ringen over de quiche). Scheur de plakjes Parmaham en voeg toe aan de quiche. Meng de eieren met de room en voeg nog wat extra nootmuskaat, peper en zout toe. Giet vervolgens het mengsel toe aan je quiche en zet in de oven gedurende een halfuurtje. Eens uit de oven raad ik aan om het een kwartiertje te laten afkoelen. Enjoy!

With (food)love,
Lady Lekker

 

Geef een reactie

