Pinterest Inspiration: Wortelhavermoutkoekjes

Weutelen en havermout, healthy combo. Ik nam een papiertje en noteerde wat ik nodig had om deze gezonde koekjes te bakken. Dear lord, ik haat dat Brits-Amerikaanse maatsysteem. Het is toch logischer om gewoon met gram te werken i.p.v. ¾ cup of 1 ½ tbsp? Tot overmaat van ramp is bijvoorbeeld 1 cup bloem niet hetzelfde als 1 cup suiker… C’MON! Enfin, dan begon het rekenwerk: 96g hier en 7,5g daar… Ik voelde me precies weer een leerlingetje uit het middelbaar die een wiskundetoets moest afleggen, maar dan gemakkelijker en zonder integralen of cosinus-shizzle. Evenwel hebben statistiek en SPSS in mijn universitaire carrière meer ‘WTF-momenten’ opgeleverd dan het middelbare wiskundeverhaal.

Back to the wortelhavermoutkoekjes! Eerst de ingrediënten met elkaar vermengen. Vervolgens een halfuurtje in de koelkast laten rusten. En toen kwam het vormen van de koekjes… What a sticky situation. Als ik je zeg: “DA NE PLAKBOEL!”, dan is het effectief een kleverig deegje (achteraf gezien is dat heel logisch, want er zit honing in). De oven op 170° en een klein kwartiertje later waren de koekjes al aan het afkoelen.

Om vier uur kon ik Wortelhavermoutkoekjeseindelijk proeven. Ze waren lichter dan verwacht en ik ben verzot op de kaneelgeur. Ik vind ze er ook heel rustiek uitzien (I like!). Volgende keer voeg ik er nog wat extra wortel aan toe, want dat mocht een beetje extra doorsmaken. Ik was enthousiast, maar mijn topmoeder trok een bedenkelijke ‘chance-dat-het-gezonde-koekjes-zijn’-blik. Tot mijn verbazing vond mijn zus het ‘goed’, maar ze heeft er wel een glas grenadine bij gedronken. Geen idee wat ik daar eigenlijk uit moet concluderen… En mijn papa, ja, die eet alles van gebak.

With (food)love,
Lady Lekker

Een gedachte over “Pinterest Inspiration: Wortelhavermoutkoekjes

Geef een reactie

